Re: radio mekanikker hvor? Ulrik Brinck / A304For at starte med hvad kanal 11A er, så er det en kanal, der frekvensmæssigt gemmer sig mellem kanal 11 og 12. Kigger man på en frekvensliste over vores nuværende 40 kanaler, så kan man se, at kanal 11 ligger på frekvensen 27.085, mens kanal 12 er på 27.105.
27.095 springes altså over, dette er kanal 11A. Der findes også kanal 3A, 7A, 15A og 19A. A-kanalerne er egentlig beregnet til fjernstyring af modelbiler m.m., men 11A var desuden engang med blandt privatradiokanalerne - officielt bare som maritim opkaldskanal, men privatradiobrugerne betragtede den selv som værende kun til nødopkald. Og der var - i hvert fald i mit område - imponerende god disciplin omkring overholdelse af det :).
I dag tror jeg ikke, at kanalen rigtig har status af noget blandt privatradiofolkene, og den findes jo kun legalt på gamle radioer. Har man sådan en radio, må man gerne bruge kanal 11A - der er ikke længere nogen kanaler, der er forbeholdt maritim brug - men man skal ikke blive overrasket, hvis man bliver forstyrret af en fjernstyringssender til en modelbil.
Jeg prøvede engang at lave ekstra kanaler på en Nordland mobilstation, men om det lige var en 01-100 kan jeg altså ikke huske.
Nordlanden havde en okay PLL-kreds, den kunne lave kanaler både over og under de sædvanlige 23 kanaler samt A-kanaler og det hele :). Men man skal jo huske på, at kanalomskifteren kun har de 24 trin, den har. Så medmindre man da kan skaffe en ny kanalomskifter (og gør det), bliver det noget med, at man lader en anden knap - f.eks. den, der plejer at være ANL-filter on/off - skifte mellem de normale 23 kanaler (plus måske én på den plads, der plejer at være tom) og et andet "sæt" af kanaler. Samtidig vil der, som Lasse skrev, højst sandsynligt komme til at mangle nogle kanaler, bl.a. fordi kanalomskifteren springer en kanal over, der hvor der plejer at være A-kanaler.
Så det er jo lidt noget fusk :-). Vil man helt undgå, at der mangler nogle kanaler, kan det blive nødvendigt at inddrage flere forskellige andre knapper for at kunne fange alle kanalerne.
Det skal også siges, at resten af radioen - i hvert fald den, jeg prøvede det på - ikke rigtig var gearet til så mange kanaler, så jo længere man frekvensmæssigt kom væk fra de normale 23 kanaler, des dårligere fungerede radioen.
Jeg vil også give Lasse ret i, at det næppe kan svare sig at betale en radiomekaniker eller et værksted for at lave indgrebet til normal timebetaling, og desuden er det jo altså også ulovligt. Men er man selv lidt fiks til elektronik og logiske kredse, så er det ikke så svært :-).
Med hensyn til at få flere WATT ud af radioen, der vil jeg derimod sige, at man skal lade en radiomekaniker om det, da man let kan lave ulykker, hvis man ikke har tjek på det selv og har det rigtige måleudstyr, og radiomekanikeren kan måske gøre det til samme pris som for en normal trimning.
Men jeg vil tro, at også dette er ulovligt (selv om jeg egentlig ikke er helt sikker, jfr. de forholdsvis nye regler om ERP-effekt), så jeg kan ikke lige pege på en bestemt radiomekaniker, der vil påtage sig opgaven. Prøv at spørge blandt værksteder, der normalt beskæftiger sig med at trimme walkier.
Om en Nordland 01-100 kan trimmes op på 4 watt ved jeg ikke, men da den må formodes at være født til mindre er det jo ikke sikkert.
Venlig hilsen
Ulrik. Sendt den 16. juli 2003 kl. 11:13. Besvar dette indlæg
Tilbage
til oversigten over indlæg
Hele denne tråd:
radio mekanikker hvor?. skou - 15. juli 2003 4:44. Re: radio mekanikker hvor?. Lasse Trudslev, Alfa Lima 24 - 16. juli 2003 2:01. Re: radio mekanikker hvor?. Ulf - 16. juli 2003 10:11. Re: radio mekanikker hvor?. Ulrik Brinck / A304 - 16. juli 2003 11:13. Re: radio mekanikker hvor?. johnny - 21. juli 2014 23:43. Re: radio mekanikker hvor?. Djursland 45 - 22. juli 2014 1:07. |
|